Nieuwsarchief

'Zzp'ers zijn kraamkamer ondernemerschap'

02-07-2014  Zzpíers vormen de kraamkamer voor het ondernemerschap. Dat zegt Hans de Boer, de nieuwe voorzitter van werkgeversorganisatie VNO-NCW, in een gesprek met NUzakelijk.nl. "Zzpíers, of zp'ers zoals ik ze noem, zelfstandige professionals, moeten af en toe facturen versturen en daar wordt over gesproken aan de keukentafel. Er zitten kinderen aan die tafel, die zien hoe dat werkt." De Boer neemt op 30 juni het stokje over van Bernard Wientjes, die de organisatie na negen jaar verlaat.  De 59-jarige De Boer studeerde economie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Voor hij aan zijn nieuwe functie begon, was hij actief als ondernemer en als commissaris bij verschillende organisaties. Van 1997 tot 2003 was hij voorzitter van ondernemersorganisatie MKB-Nederland. Ook leidde hij de Taskforce Jeugdwerkloosheid en stond hij aan de wieg van de vakcolleges. De opmars van de zzp'er is volgens De Boer de "mooiste verandering in het Nederlands economisch bestel van de laatste vijftig jaar". "Ik gun ieder kind een goede blik op de mogelijkheden om zelf te ondernemen of een bedrijf op te zetten. Om die reden zou ook in het onderwijs nog meer aandacht voor ondernemerschap moeten komen." Het aantal zzp'ers ligt nu op ongeveer 800.000. Naar verwachting zal dit aantal de komende tien jaar verdubbelen.

Flexibiliteit

Hoewel de crisis een impuls heeft gegeven aan de opmars van de zzp'er, is er ook sprake van een beweging in de samenleving die te maken heeft met een andere kijk op het leven en meer behoefte aan flexibiliteit, zo denkt De Boer. VNO-NCW is blij met die trend. "We gaan dat liever bevorderen dan afremmen, maar wel op een nette manier. Onze zusterorganisatie AWVN gaat bekijken wat voor zekerheden je zou moeten opnemen in contracten van zp'ers met hun opdrachtgevers, op zo'n manier dat mensen niet aan de bedelstaf raken als ze een ongeluk krijgen", aldus de nieuwe werkgeversvoorzitter. "We leven in een tijd waarin het vaste dienstverband zwaar overschat is", vindt De Boer. "Een vast dienstverband is een schijnzekerheid. Als er geen werk is, heb je ook geen baan. Ik denk bovendien dat het heel goed is dat mensen zich voortdurend realiseren dat hun continuÔteit en hun ontwikkeling ook afhankelijk zijn van hun eigen inzet." Werkgevers kunnen door gebruik te maken van de mogelijkheden die de flexibilisering van de arbeidsmarkt biedt, maximaal inspelen op ontwikkelingen in de markt. "Maar voor werkgevers is het zeker niet alleen maar fijn dat er veel zzp'ers zijn. Sommige mensen zijn niet of nauwelijks te vinden, aan die mensen zouden bedrijven maar wat graag een vast contract willen geven", tekent De Boer aan. "Er ontstaat wat dat betreft een tweestromenland." "Zoals ik nu tegen werknemers of de vakbeweging zeg dat het fictie is om te denken dat een arbeidscontract vast kan zijn, ga ik over een tijdje tegen werkgevers zeggen: het is fictie om te denken dat je met een vast contract mensen vasthoudt."

Oranjegevoel

De Boer is vier weken voor de officiŽle aanvang van zijn nieuwe functie aan de slag gegaan bij de werkgeversorganisatie. In die tijd heeft hij meer dan honderd individuele ondernemers gesproken. "Er is behoorlijk veel oranjegevoel bij ondernemers", vindt de Boer. "Toch voelen ondernemers zich meer gedoogd door de politiek, dan geliefd."De Boer wil dat Nederland in de toekomst terugkeert naar economische groeicijfers van 2,5 tot 3 procent en een jaarlijkse toename van de werkgelegenheid met zo'n 75.000 banen. "Economische groei moet ook een zekere spreiding in zich hebben. Zo proberen we nu met het project 'spannende binnensteden' Nederland als geheel zo aantrekkelijk te maken dat toeristen allemaal een dag langer blijven. Dat levert ontzettend veel banen op, ook voor mensen die niet in Delft zijn afgestudeerd."

Exportaandeel vergroten

Daarnaast ziet De Boer zeker ook een rol weggelegd voor hightech en heeft VNO-NCW de doelstelling geformuleerd om het exportaandeel in het nationaal product te vergroten van 30 naar 40 procent."We willen daarvoor onder meer gerichte handelsmissies gaan organiseren, met onze duurzame producten de wereld afstruinen en markten bedienen op duurzaamheid."De handelsmissies moeten wat hem betreft worden gorganiseerd rondom de Dutch Sustainable Growth Coalition (DSGC), waarin de multinationals Unilever, DSM, Heineken, Philips, Shell, Frieslandcampina, Akzonobel en KLM vertegenwoordigd zijn.Die acht grote partijen moeten "alles wat klein, jong en clever is" tijdens de missies onder de arm nemen. "Als een klein innovatief bedrijfje in de voedseltechnologie in Shanghai de markt op wil, is dat lastig. Als Unilever of Frieslandcampina met dat bedrijfje aan komt zetten, gaat die deur opeens wijd open."

 

Bron: www.Nuzakelijk.nl


Naar het nieuwsoverzicht


Nieuwsarchief

In het nieuwsarchief kunt u de minder actuele nieuwsberichten inzien.

Terug naar actuele nieuwsberichten